Idag har jag kikat närmare på ZSketch som det heter.
Lärdom till detta projekt, men jag tror inte att jag kan använda något av Zsketch kapitlet för detta projekt.
Det går nämligen sketcha i Zbrush och det är kul! MEN, jag fattar inte hur detta ska användas effektivt till produktion.
Adaptive skinning finns, men det ser ut som skit med Zsketch.
Så man man kan gå tillbaka till Unified skin vilket ser funky ut. Jag tror att det funkar bra om det är en modell som ska hållas inom Zbrush, ska den däremot användas till något mer seriöst så tror jag inte på detta verktyg.
Men det är väl därav namnet också, Sketch.
Jag använde mig av Zspheres för att få en någorlunda fungerande mesh.
Lärde mig använda spotlight funktionen i Zbrush idag vilket under lätta rätt mycket. Går att använda den som ”imageplane” och mycket mer.
För mer om Spotlight: KLICKA HÄR
Så här ser grundläggande mesh, som jag tror går att använda.
Detta är det mest komplexa anatomy jag har byggt tror jag. Så det blir väl en del retopo innan den går att använda rakt av. Som tur finns ju GoZ funktionen i Z så man kan mata in den i Maya.
Funderar på att kolla in Vray, det verkar vara väldigt populärt inom andra-ringarna (kommande treor).
Funderar även på att ta en titt på Maya 2012 när det börjar bli dags för rendering.
Den har iray inbyggt vilket bör förenkla ljusättningen.
Så detta är det jag har matat ut idag.
Nu börjar skulpteringen!